You are currently viewing خرپا چیست؟ آشنایی با انواع خرپا در ساختمان و سوله

خرپا چیست؟ آشنایی با انواع خرپا در ساختمان و سوله

4.8
(6)

شاید تاکنون بارها نام خرپا را شنیده اید اما اطلاع دقیقی از سازه ها،کاربرد و تاثیرات آن نداشته باشید بهتر است تا انتها باما همراه باشید تا برای تمامی سوالاتی که در ذهن شما در رابطه با اینکه خرپا چیست؟ آشنایی با انواع خرپا در ساختمان و سوله به وجود آمده پاسخ مناسب داده شود.

خرپا

خرپا یک سازه از جنس فلز است که طراحی آن به حالت مثلث شکل بوده و در ساخت تمامی ساختمان ها استفاده از آن ضروری و لازم است،علت و لزوم استفاده از خرپا در ساختمان ها زمانی بیشتر جلوه پیدا می کند که مسئله ایجاد یک تعادل و هماهنگی دائمی و یکسان در وزن کلی ساختمان ها بیان می شود زیرا این امر سبب استحکام بخشی و حفظ توازن بنای ایجاد شده می گردد،همچنین خرپاها فشارخارجی ازمحیط به بنا را متحمل شده و باعث حفظ حالت یکپارچگی ساختمان می شوند.

نکته قابل تامل دیگری که در رابطه با خرپاها وجود دارد این است که ساختمان های دارای خرپا در مقایسه با ساختمان هایی که فاقد خرپا هستند مواد و مصالح کمتری برای بنا شدن نیاز دارند،نیروی کمتری هم برای انجام امور مورد احتیاج است و این موارد هرکدام به نحوی سبب حفظ پایه و اساس کار می شوند در نتیجه کارفرما و دیگر اعضا استفاده از خرپا را امری ضروری و مهم در ایجاد یک بنا بشمار می آورند.همچنین شایان ذکر است که خرپاها شامل اعضا و اتصالاتی هستند که آنها را با عنوان گره می شناسند اما در ذیل به شرح آنها می پردازیم:

  • لولا
  • سفت و سخت
  • نیمه سفت و سخت
  آزمایش دانه بندی

خرپا چیست

باید گفت که خرپاها یک نوع سازه هستند که خود از اتصال چند عضو دیگر به وجود آمده و همگی تحت تاثیر انواع نیروهای فشاری و کششی می باشند، در واقع خرپاها را به عنوان سازه های حمل کننده بار می شناسند،همچنین از لحاظ ساختاری بسیار سبک بوده و علت آن توخالی بودن تیرهای سازه است،اگرچه این سازه توخالی است اما بسیار مقاوم و تاثیرگذار عمل می کند واستفاده از آن در ساخت پل های هوایی و …همواره زبانزد همگان بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرپاها باید گفت که خرپاهای توخالی را با نام خرپای مشبک هم میشناسند و خرپاهای مدل فولادی هم در بین سازه هایی از جنس بتن و فولاد به کار گرفته می شود.

کاربرد خرپا

  • در ساخت انواع پُل ها
  • در ساخت انواع سقف های ساختمانی
  • در ساخت انواع برج ها
  • در ساخت انواع سوله ها و انبارها
خرپا چیست؟ آشنایی با انواع خرپا در ساختمان و سوله
خرپا چیست؟ آشنایی با انواع خرپا در ساختمان و سوله

انواع خرپا

خرپا فلزی ساده

این مدل از خرپا که در ساختمان سازی های چند دهه گذشته کاربردی بوده حالتی ساده و معمولی داشته، ساختار آن مثلث شکل با تیرهایی که حالت شیب دار داشته اند، بوده است.

در صورت نیاز به انجام آزمایش خاک می توانید با شرکت ترانشه تماس بگیرید از خدمات دیگر مجموعه ترانشه تعیین مقاومت خاک نیز می باشد.

خرپا فلزی فضایی

همانطور که از نام خرپای فضایی می توان حدس زد این خرپا حالتی سه بعدی داشته بسیار مورد توجه افراد فعال در زمینه ساختمان سازی قرار دارد،فلزی که برای ساخت خرپای فضایی بکار گرفته شده است از جنس آلومینیوم و فولاد بوده و اکثر اتصالات آنها از نوع لولا می باشد.

خرپا فلزی مرکب

چنانچه به دنبال انتخاب بهترین نوع خرپا هستید مدل مرکب را برگزینید،به دلیل استحکام و توان بالایی که این مدل خرپا دارد اکثریت نظرات را بخود اختصاص داده و می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.

خرپا فلزی مسطح

نوعی دیگر از خرپاها مدل مسطح است،به این صورت که تمامی قسمت های آن در یک سطح قرار داشته و ساختار این خرپاها به شکل دو بعدی است کاربرد خرپاهای مسطح بیشتر در ساخت پل ها و سقف ها می باشد.

  بتن شاتکریت چیست؟ ویژگی ها و کابرد بتن شاتکریت

آزمایش ژئوتکنیک توسط مجموعه ترانشه قابل انجام است. در صورت نیاز به خدمات میکروپایل می توانید با مجموعه ترانشه در ارتباط باشید.

دلایل استفاده از خرپا

برای استفاده از هر کالا واجناسی باید دلایلی وجود داشته باشد، در رابطه با خرپا ها هم همین مسئله صدق می کند و باید دلایل کافی برای انتخاب واستفاده ازآن مطرح گردد، سپس انتخاب بر حسب موارد ذکر شده صورت پذیرد،حال در این قسمت به شرح مواردی می پردازیم:

  • استفاده از خرپا (نصب و استفاده) بسیار آسان است.
  • هزینه تهیه آن مناسب می باشد.
  • انتقال و جابجایی آن به سهولت انجام پذیر است.
  • توان و مقاومت بالایی در برابر آسیب ها دارد.
خرپا
خرپا

در صورت نیاز به خدمات انکراژ با شرکت ترانشه در تماس باشید هم چنین حفاری ماشینی از خدمات تخصصی مجموعه ترانشه با سال ها سابقه در زمینه مکانیک خاک می باشد.

آشنایی با انواع خرپا

گفتنی است که خرپا ها براساس شکل ها و کاربردهای گوناگونی که دارند نام های خاصی را به خود اختصاص داده اند و ما به منظور سهولت در شناخت خرپاها این اسامی را در ذیل ذکر نموده ایم:

  • خرپا های مدل فینک
  • خرپا های مدل وارن
  • خرپا های مدل شاه تیر
  • خرپا های مدل عصایی
  • خرپا های مدل هاو
  • خرپا های مدل پرات
  • خرپا های مدل نور شمالی
  • خرپا های مدل ویرندیل

نقش خرپا در ساخت سوله

همه ما کم و بیش با سوله و کاربردهای آن آشنا هستیم،اما به منظور شناخت بیشتر در این رابطه باید گفت که سوله ها محیط های با سقف های شیب دار هستند که در ساخت آن ها حتما از خرپا ها کمک گرفته می شود،البته باید خاطر نشان کرد که برای ساخت سقف سوله ها از خرپاهای مدل شیب دار و یا مدل تخت و صاف استفاده می گردد و علت آن هم وابسته به این موارد است:

  • تهیه خرپا مقرون به صرفه است.
  • وزن مناسبی داشته و همین امر سهولت کار را دوچندان می نماید.
  • ساخت واستفاده ازآن نیازمند زمان طولانی نیست.
  • در محل دهانه خرپا محدودیتی صورت نگرفته است.
خرپا چیست؟ آشنایی با انواع خرپا در ساختمان و سوله
خرپا چیست؟ آشنایی با انواع خرپا در ساختمان و سوله

منظور از مهاربند خرپا چیست؟

همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم خرپاها توان جذب نیروهای کششی و فشاری را دارند،چنانچه فشار بصورت خمشی باشد دچار خرابی و شکستگی می شوند در نتیجه برای حفظ حالت خرپاها و جلوگیری از آسیب دیدن آن ها از نیروی کمکی که پروفیل های نازکی هستند استفاده می شود و همین امر منجر به مهار شکستگی و خرابی خرپاها شده و این امر را مهاربند خرپا نام نهاده اند.

  انکراژ چیست؟ پایداری سازی گود به روش انکراژ

برای دریافت خدمات نیلینگ با شرکت ترانشه فعال در زمینه طراحی ساختمان در تماس باشید. در صورت نیاز به حفاری دستی با شرکت ترانشه تماس بگیرید.

مدل های متنوع خرپا

در انتها و جمع بندی نهایی مطالب گفته شده در رابطه با خرپا آموختیم که خرپا یک سازه فلزی است که مدل های گوناگونی دارد و هر کدام از این مدل خرپاها در محلی خاص کاربرد داشته و قابل استفاده است.وظیفه خرپا کنترل وزن یک محیط به صورت مساوی و برابر به همراه حفظ استحکام ساختمان می باشد، همانطور که در مطالب فوق هم گفته شد خرپاها انواع مختلفی دارند و انتخاب هر کدام از آنها نیازمند توجه به نوع و ساختار کلی یک بنا می باشد.

یکی از شرکت های ارائه کننده خدمات و محصولات در این زمینه شرکت ترانشه است این شرکت همواره می کوشد تا بهترین محصولات را با کیفیت بالا و همچنین قیمت مناسب برای مصرف کنندگان گرامی عرضه نماید.

خرپا چیست؟

خرپا یک سازه مثلثی شکل از جنس فلز است که برای حفظ تعادل و هماهنگی در وزن ساختمان ساخته می شود. برای اطلاعات بیشتر با ترانشه همراه باشید.

خرپا در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

خر پا معمولا در پل ها، سقف های ساختمان، برج ها، سوله ها و انبار ها مورد استفاده قرار می گیرد.

چقدر از این مقاله راضی بودید؟

به این مقاله رای دهید!

میانگین آرا 4.8 / 5. تعداد آرا: 6

تا کنون امتیازی داده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.