You are currently viewing روش مختلفی برای گود برداری و انجام قوانین حقوقی گودبردای ساختمان

روش مختلفی برای گود برداری و انجام قوانین حقوقی گودبردای ساختمان

4
(6)

روش های گود برداری بیشتر شامل قسمت هایی از عملیات خاک بردای هستند که برای طبقات پایین تر از سطح زمین و احداث واحد های زیر زمینی، ساخت پارکینگ و موتورخانه انجام می شود گود برداری از نظر ابعاد و عمق به دو گروه تقسیم می شود هر کدام از این روش ها برای نوع خاصی از ساختمان ها استفاده می شود که باید با توجه به متراژ ساختمان و نوع خاک سناریو گود برداری طراحی شود این عمل بیشتر به دلیل ارزش زمین و محدودیت های معماری  در مناطق شهری انجام می شود. 
برای احداث ساختمان ها نیاز به روش خاصی گود برداری داریم انجام گود بردای باید به صورتی باشد که دیوارها پس از اتمام گود برداری قائم باشند. معمولا در این حالت به دلیل فشار از سمت سایرساختمان ها به دیوارها احتمال ریزش دیوارهای کناری وجود دارد در نتیجه در این حالت برای جلوگیری از رانش خاک به داخل محوطه گود برداری شده از سازه های نگهبان استفاده می کنند قبل از شروع گود برداری نیاز به محاسبات دقیقی داریم تا  پروسه گود برداری دچار مشکل نشود فاکتورهای مهم در انجام خاک برداری و گود برداری ساختمان شامل موادی همچون مقاومت خاک، تراکم و دانسیته لایه های زیرین خاک، وضعیت لغزش ها و زلزله در منطقه می باشد که باید توسط مهندسین ژئوتکنیک قبل از شروع گود برداری تست شود براساس داده های مورد نظر پروژه گود بردای ساختمان آغاز می شود. وضعیت زمین و بلایای طبیعی در منطقه جزو مهم ترین امور اولیه مربوط به عمران ساختمان هستند.

  آزمایش CBR
building excavation، گودبرداری

روش های گود بردای

روش های مختلفی برای گود برداری وجود دارد که به طور خلاصه شامل موارد زیر می باشند
مهار متقابل
یکی از روش های مهار دیوار ها در گود بردای مهارمتقابل است در این روش اتصال دیوار های گود در مقابل هم به یکدیگر توسط میله های قائم انجام می شود که اعضای افقی آنها به طور متقابل به هم وصل شده اند این روش یکی از عمومی ترین راه برای کنترل دیورها است. زیرا هزینه آن نسبت به سایر روش ها پایین تر است و استفاده از پایه های آهنی برای مهار دیوارهای مقابل راحت تر انجام می شود همچنین ایمنی این روش نسبت به سایر روس های گود بردای بیشتر است. 
سپرکوبی
یکی از روش های نگهداری دیوارهای گود استفاده از سپر کوبی می باشد که با استفاده از وسایلی مانند ایرانت ها دیوارهای قائم در مقابل گود ها ایجاد می کنند این روش برای گود برداری های وسیع قابل استفاده می باشد مهار دیوارها در این حالت به وسیله شکل کلی پروفیل ها انجام می شود. معمولا سپر کوبی در این روش بیشتر شباهت به ساخت دیوارها برای مقابله با ریزش دیوارهای گود دارد. 

شرکت ترانشه ارائه دهنده خدمات نیلینگ، خرپا، انکراژ، آزمایش خاک، بهسازی خاک، مقاومت خاک، طبقه بندی خاک، میکروپایل، سازه نگهبان، حفاری دستی، طراحی ساختمان و جلوگیری از نشست ساختمان می باشد. همچنین برای آشنایی با انواع خاک و شناخت بیشتر تیپ خاک نیز می توانید از وبلاگ مجموعه ترانشه بازدید کنید.

  حفاری دستی بهتر است یا ماشینی؟ + قیمت حفاری دستی

دیواره دیافراگمی
به وسیله دستگاه حفاری ویژه ای این دیوارها در محل آرتماتور بندی های گودبردای شده ساخته می شود که با استفاده از بتن ریزی در محل های گود بردای شده این دیوارها محکم می شوند در نتیجه پایداری دیوارهای گودبردای شده در این حالت نسبت به سایر روش ها بیشتر است. 
اجرای خر پا
این روش متداول ترین راه برای استحکام دیوارهای محل گود برداری شده می باشد بیشترین استفاده از این روش به دیل عدم نیاز به محیط بسیار زیاد در محیط های شهری است. در این روش دیوارهای گود را به کف زمین مهار می کنند استفاده از زاویه مناسب برای این نوع مهار دیوارها بسیار مهم است.  
انکراژ و نیلینگ
این روش نسبت به سایرروش ها کمتر انجام می شود و بیشتر برای ساختمان های مرتفع که در حال ساخت چند طبقه هستند انجام می شود در این روش دیوارها به صورت دوخت به وجه مقابل آن عمق گود برداری  به دست می آید بیشترین استفاده از این روش برای استحکام دیوارهای پشتی می باشد در نتیجه امکان نشست و خرابی دیوارهای جلوی گود کم می شود انکراژ در اصطلاحات گود بردای ساختمان به این معنی است پس از حفر چاه های اطراف گود و شروع به ساخت ستون های اطراف سازه مرحله به مرحله با جلو رفتن ساخت سازه و ایجاد سقف طبقات مختلف پایداری سازه به صورت همزمان بالاتر رود.

قوانین حقوقی گود بردای ساختمان

این قوانین شامل عدم تعرض به دیوار همسایه ها در اطراف محل گود بردای، قوانین زیست محیطی گود بردای و استفاده مناسب از مصالح در زمان گود بردای می باشد عمق گود برداری در عدم ایجاد خرابی ها در زمان وقایعی مانند زلزله اهمیت بسیار زیادی دارد در واقع استفاده از گود بردای مناسب نه تنها از ریزش دیوار ها و خرابی در قسمت های زیر زمین یا پارکینگ جلوگیری می کند بلکه برای استحکام طبقات بالایی ساختمان ضروری است.

  آزمایش تعیین نفوذپذیری خاک

چقدر از این مقاله راضی بودید؟

به این مقاله رای دهید!

میانگین آرا 4 / 5. تعداد آرا: 6

تا کنون امتیازی داده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.